Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Linie kolejowe w Grudziądzu i okolicach część 4

Redakcja
Kpt Nemo
O tym jak się modernizuje linie kolejowe w węźle grudziądzkim i co jest jeszcze do zrobienia.

Linie kolejowe 207 i 208 właśnie objęte jest modernizacją. Dla pasażerów oznacza to chwilowe utrudnienia, obejmujące po 2-3 miesiące ale ma to przynieść wymierne korzyści, gdyż ma wzrosnąć prędkość szlakowa na obu liniach. Może być jednak to czysto teoretyczne, gdyż:
a) rezerwy czasowe ustanowione przez PKP PLK mogą zjeść efekty modernizacji na liniach kolejowych nr 207 i 208b) założona prędkość 100 km/h na odcinku Chełmża - Grudziądz na linii kolejowej 207 będzie obowiązywała tylko na kilku km co nie przełoży się zbytnio na efekt skrócenia czasu jazdy.
Problemem są też liczne ograniczenia prędkości występujące na linii kolejowej 207, przede wszystkim na odcinku Toruń Wschodni - Ostaszewo Toruńskie - Chełmża. Mimo obowiązującej prędkości szlakowej 70 km/h na odcinku Toruń Wschodni - Ostaszewo Toruńskie dla szynobusów obecnie wynosi ona 20 km/h od km 1,082 do km 2,200, natomiast od km 2,200 do km 3,040 - 40 km/h z powodu złego stanu nawierzchni torowej. Na tym więc odcinku szynobus nie ma szans się rozpędzić do rozkładowej prędkości 70 km/h, co istotnie przekłada się na zmniejszenie konkurencyjności transportu kolejowego w regionie, zwłaszcza na trasie Toruń - Grudziądz - Malbork.
Idźmy dalej, odcinek Ostaszewo Toruńskie - Chełmża, gdzie prędkość rozkładowa powinna wynosić 80 km/h. Minąwszy feralny odcinek rozpędzamy się do rozkładowej 80 km/h, jednakże już w km 10,596-10,608 hamujemy do 20 km/h z powodu przekroczonego iloczynu ruchu na przejeździe*. Pociąg nie zdąży się dobrze rozpędzić i znów hamuje do 20 km/h w kilometrze 11,142-11,148 - powód ten sam, przekroczony iloczyn ruchu na przejeździe. Oba przejazdy kwalifikują więc się do podniesienia rangi - montaż rogatek z sygnalizacją przejazdową. Gdy już miniemy feralne dwa przejazdy i rozpędzimy się do rozkładowej (o ile zdążymy) znów hamowanie w km 15,160-15,450 do 60 km/h z powodu złego stanu nawierzchni. Po minięciu tego ograniczenia rozpędzamy się do 80 km/h by po paru minutach wyhamować w km 17,300 - 18,900 do 40 km/h z powodu złego stanu nawierzchni. Nie ma więc mowy o osiągnięciu prędkości rozkładowej 80 km/h (oczywiście uwzględniając hamowanie na stacjach i przystankach) bez odcinkowego szarpania.
Odcinek Toruń Wschodni - Ostaszewo Toruńskie - Chełmża był remontowany w latach 2007-2009 i przywrócono wtedy prędkość 70-90 km/h. Był to okres, kiedy wdrażano projekt obsługi linii małopotokowych taborem niskopojemnym. Z biegiem lat jednak zapomniano o bieżącym utrzymaniu tego odcinka, co skutkuje obniżaniem prędkości szlakowej. Słusznie więc sobie czynimy pytanie po co duże modernizacje, wyłączające z ruchu linię kolejową na wiele miesięcy a nawet lat (Warszawa - Gdańsk, Warszawa - Białystok, Katowice - Rzeszów - Przemyśl czy Wrocław - Leszno - Poznań) skoro można wykonać prace rewitalizacyjne w ramach skumulowanych napraw bieżących połączonych z bieżącym utrzymaniem szlaku? Wyłączenie szlaku jest krótsze i mniej dotkliwe dla pasażerów a prace utrzymaniowe można prowadzić nocami, gdy ruch pociągów jest prawie zerowy lub w dzień w przerwach między pociągami.
Oprócz wymienionego przeze mnie szlaku problematycznym jest także odcinek Grudziądz - Gardeja. Założona w rozkładzie jazdy prędkość 70 km/h jest poprzetykana licznymi ograniczeniami prędkości, między innymi w km 63,450 - 65,500 do 30 km/h na zły stan toru. Od km 65,500 przyspieszamy by w km 67,464-67,474 wyhamować do 20 km/h z powodu przekroczonego iloczynu ruchu na przejeździe kolejowym. Tenże przejazd także powinien mieć podniesioną kategorię w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, tak jak te przejazdy w km 10-11, gdzie też istnieją 2 ograniczenia do 20 km/h. Gdy już miniemy feralny odcinek pędzimy przez 7 km 70 km/h by znów w km 74,100-75,200 wyhamować do 30 km/h z powodu złego stanu nawierzchni. Nadal jest więc sporo do zrobienia, mimo iż ograniczenia ze szlaków:
a) Chełmża - Grudziądz na LK207 znikają i pojedzie się rozkładowo 80-100 km/hb) Wierzchucin - Laskowice Pomorskie - Mełno zniknęły i pojedzie się szynobusami 80 km/h a po optymalizacji szlakowej nawet 90 km/h.
Niestety nie dotyczy to Mostu imienia Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu gdzie w km 109,930 - 111,050 istnieje ograniczenie do 50 km/h z powodu złego stanu obiektu. Oczywiście sprawą dyskusyjną jest fakt czy ograniczenie nie jest zbyt asekuracyjnie wprowadzone i czy w przypadku autobusów szynowych nie jest możliwe nieco łagodniejsze potraktowanie czego przykładem może być wiadukt na linii Sokółka -- Suwałki, gdzie przez lata obowiązywała prędkość 40 km/h z powodu złego stanu obiektu ale nie dotyczyło ono szynobusów, które jechały przez obiekt prędkością rozkładową czyli 80 km/h.
c) Gardeja - Kwidzyn - Malbork na linii 207, gdzie istnieje pełno ograniczeń do 70 km/h z powodu ograniczonej widzilaności przejazdów i zbyt krótkich krzywych przejściowych, które mimo zniesienia rygorystycznych przepisów i przebijania łuków nadal obowiązują. Prędkość szlakowa dla tego odcinka to 80 km/h od granicy Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy do końca linii (ZLK w Gdyni). Po optymalizacji szlakowej na odcinku Sadlinki - Malbork jest możliwe osiągnięcie 90 km/h a na odcinku Grudziądz - Sadlinki po usunięciu ograniczeń pełnych 80 km/h. Dziwi mnie tylko fakt stosowania na zmodernizowanych stacjach w Grudziądzu rozjazdów tak zwanych "krótkich" zarówno łukowych jak i zwyczajnych o promieniu łuku R=190 i R=300 metrów o skosie 1:6,6 i 1:9, które de facto uniemożliwiają szybki wjazd na stację dla pociągów klasycznych jak i szynobusów, gdyż ograniczają prędkość na kierunek zwrotny do 40 km/h. W przypadku rozjazdu o promieniu łuku R=1200 i skosie 1:18,5 metrów koszt montażu dla linii lokalnej jest wysoki i de facto niemożliwy (prędkość jazdy na bok - 100 km/h) to już montaż rozjazdów o łuku R=760 metrów o skosie 1:14 jest stosunkowo tani i umożliwia zjazd z toru zasadniczego linii 208 na 207 i odwrotnie na zachodniej głowicy stacji Grudziądz z prędkością 80 km/h a w samej stacji montaż rozjazdów R=500 metrów i skosie 1:12 umożliwiających wyjazd pociągów z prędkością 60 km/h.
W przypadku USRK (Urządzenia Sterowania Ruchem Kolejowym) wyjazd podawany na rozjazdy krótkie zmieni się lub może się zmienić w przypadku Grudziądza na:a) z sygnału S11 podawanego z toru głównego dodatkowego, oznaczającego jazdę z szybkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym z szybkością zmniejszoną do 100 km/h na sygnał S11a - jazda z szybkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym z szybkością zmniejszoną do 100 km/h b) z sygnału S10 podawanego także z toru głównego dodatkowego, oznaczającego: Jazdę z szybkością nie przekraczającą 40 km/h, a przy następnym z najwyższą dozwoloną szybkością na sygnał S10a: Jazda z szybkością nie przekraczającą 60 km/h, a przy następnym z najwyższą dozwoloną szybkością.
Obie optymalizacje sygnałów semaforów istotnie przełożą się na optymalizację rozkładu i skrócenie czasu jazdy nawet do 4 minut na samej głowicy rozjazdowej i do 2 minut na torach szlakowych. W przypadku sygnalizacji kształtowej możliwe jest podawanie sygnału Sr3 czyli Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, zwykle ograniczoną szybkością do 40 km/h, jednakże dzięki zastosowaniu długich rozjazdów i wskaźnika W21 na semaforze dla toru głównego dodatkowego w stacji Żukowo Wschodnie będzie możliwość podawania wyjazdu 60 km/h w bok. Nie ma więc możliwości klasycznego "niedasie". Jeśli chodzi o rozjazdy krótkie zwyczajne R=300 istnieje możliwość optymalizacji prędkości do 50 km/h, jednakże wymaga to także zastosowania wskaźnika W21. W takim przypadku czas jazdy może ulec skróceniu do 3 minut na rozjazdach, co jest ważne jeśli chcemy bo kolej była konkurencyjna w stosunku do transportu autobusowego.
W dobie Planu Transportowego, jakie zamierza wprowadzić Urząd Marszałkowski słusznie sobie zadajemy pytanie czemu w takim razie modernizuje się linie kolejowe, skoro za chwilę i tak zostaną zawieszone? To pytanie muszą zadać sobie wyborcy.
Maciej Głowicki
Źródła: http://www.transportszynowy.pl/ , www.mmgrudziadz.pl/artykul/linie-kolejowe-w-grudziadzu-i-okolicach 
* Iloczyn ruchu - Jeśli w ciągu doby ruch samochodowy jest zbyt duży w stosunku do kategorii przejazdu kolejowego, wprowadza się ograniczenie prędkości dla pociągu do 20 km/h obowiązujące czoło pociągu lub całość 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Linie kolejowe w Grudziądzu i okolicach część 4 - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto