Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Magiczne sztuczki Arrivy. Zmiany na kolei od 9 marca

Redakcja
pomorska.pl
Magiczne sztuczki Arrivy, czyli jak przewoźnik "kombinuje" z taborem by im starczyło na linie elektryczne, kosztem pasażerów.

9 marca zbliża się wielkimi krokami. 9 marca 2014 czyli kolejna korekta rozkładu jazdy. Kolejne fazy remontu linii kolejowej nr 207 i kolejne utrudnienia dla pasażerów. Kolejny też raz Arriva Rail Polska "zmienia się dla pasażera". Ale zmienia na gorsze. Jak? Przejdźmy do rozkładu, wszystko opowiem.
Tabela 415 czyli najbardziej niezbędna dla mieszkańców Grudziądza w podróży na uczelnię, do pracy i szkół w Toruniu. Niby wszystko ok ale jednak... nie. Obowiązuje jedynie do 14 kwietnia.
Pociągi szczytowe poskracane do/z Torunia Wschodniego a ty pasażerze martw się o dojazd, nas już to nie obchodzi. Pokażę to na przykładzie pociągów:- 55495 w relacji Toruń Wschodni - Grudziądz. W teorii. Ten pociąg, mimo że jest szczytowy, wyrusza zamiast z Torunia Głównego i Torunia Miasta, z którego wsiada najwięcej osób pracujących a także tych, które muszą dojechać z Bydgoszczy to z Torunia Wschodniego, na którym istnieje co prawda skomunikowanie z pociągiem Przewozów Regionalnych w relacji Łódź Kaliska - Toruń Wschodni ale istnieje tylko w teorii, gdyż to jedynie cztery minuty. W wypadku spóźnienia dalekobieżnego bądź co bądź pociągu Flisak lub awarii, podróżny jadący z Aleksandrowa musi czekać na następny pociąg około 50 minut. Żeby było śmieszniej, pociąg 55495 dociera jedynie do Kornatowa a dalej musi pasażer jechać komunikacją zastępczą.
Niby nic w tym dziwnego, wszak jest modernizacja. Tyle, że na pozostałe pociągi obowiązuje odcinkowa komunikacja zastępcza od Kornatowa do Gorzuchowa Chełmińskiego, tymczasem na tym składzie pasażerowie muszą jechać komunikacją zastępczą aż do Grudziądza. Powód? Jak zwykle ten sam. Brak rezerw taborowych w Grudziądzu. Identyczna sytuacja obowiązuje na pociągu 59700 w relacji Grudziądz -Toruń. Pasażerowie jadą autobusem aż do Kornatowa zamiast pociągiem do Gorzuchowa i odcinkowo jedynie komunikacją zastępczą. Jednakże nie to jest największym problemem.
Największym problemem jest fakt, że pociągi 59700 i 55366 z Grudziądza docierają jedynie do Torunia Wschodniego. A pasażer jadący dalej niż do Torunia Wschodniego musi się sam martwić o resztę. I jeszcze prawie czterogodzinna dziura między 9 a 11 oraz dwugodzinna między 14 a 16 z Grudziądza - ot jakość Arrivy RP, brak pociągu do Gorzuchowa po 20:00. Oczywiście powód ten sam - braki taborowe, a także brak koordynacji z ZLK Bydgoszcz.
Teraz druga tabela, o tym samym numerze. Tym razem komunikacja zastępcza jest dłuższa, bo roboty wkraczają w kolejną fazę, aż do stacji Wałdowo Szlacheckie. I to tyle w tej tabeli, gdyż nic na korzyść pasażera się nie zmienia.
Tabela 416 czyli rzeczona BiT City, łącząca Bydgoszcz Główną z Toruniem Głównym, tyle że przez Chełmżę i Toruń Wschodni. Czy Arriva wyszła "frontem do klienta", stając na przeciw oczekiwaniom klientów? Jak zwykle nie, gdyż pierwszy pociąg z Bydgoszczy do Chełmży wyjeżdża po 10:00! A gdzie pociągi studenckie, umożliwiające dojazd na zajęcia studentów Uniwersytetu Przyrodniczego na 07:30 czy 08:30 do przystanku Bydgoszcz Akademia czy Bydgoszcz Fordon? Gdzie pociągi dla mieszkańców Fordonu? Gdzie? Skoro Arriva RP nie posiada taboru to warto w ramach podwykonawstwa PR Bydgoszcz pokusić się o wydłużenie kilku pociągów z kierunku Piły Głównej w kierunku Fordonu, by zapewnić dojazd na zajęcia oraz do pracy.
Sieć trakcyjna wisi, można puścić EN57. Ale oczywiście Urząd Marszałkowski nie przewidział tego, byle pociągo-kilometry się zgadzały. Mamy więc ten pociąg o 10:07 z Bydgoszczy, pytanie czy studenci z Unisławia Pomorskiego studiujący na UMK i uczniowie skorzystają z niego? Nie, gdyż brakuje porannych "szkolniaków" dowożących do Torunia Miasto na 07:15 do szkoły, pracy i na uczelnię, czy też na 07:20 do Chełmży, do szkół. Znów kłaniają się magiczne obiegi Arrivy. Mamy więc pociągi ze Skępego do Bydgoszczy, oczywiście bez powrotu a także z Chojnic do Torunia czy z Sierpca do Bydgoszczy. Te także bez powrotu, gdyż są to po prostu ujawnione podsyły.
Żeby nie być gołosłownym i mówić o pociągach dla studentów Uniwersytetu Przyrodniczego musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czy i jak można zapewnić dojazd do Fordonu? Odpowiedź brzmi poprzez wydłużenie i przyspieszenie pociągu Regio 85306, tak by dojeżdżał maksymalnie na 07:30 do przystanku Bydgoszcz Akademia, z powrotnym obiegiem od pociągu Regio 58323, który odjeżdżałby o 15:00 z Bydgoszczy Głównej a więc kilkanaście minut wcześniej z przystanku Bydgoszcz Akademia. Ale to wymaga długofalowego i spokojnego planowania.
Tymczasem dalej mamy cięcia na linii Bydgoszcz- Chełmża. Warto się zastanowić czy w takim razie Arriva nie powinna zrezygnować z obsługi linii do Piły (którą obsłużą PR Bydgoszcz oraz PR Poznań) i skupić się na obsłudze linii Bydgoszcz- Chełmża, gdzie brakuje porannych pociągów, umożliwiających dojazd do pracy i szkoły.
Teraz zajmijmy się taborem, a zwłaszcza jego wiekiem. MR/MRD, spalinowe zestawy trakcyjne, przez wielu uważane za najbardziej wygodne. Niestety już bardzo leciwe. Wiele z nich powstało na przełomie lat 70 i 80 XX wieku. Bez gruntownej modernizacji jednostek, połączonej z wymianą silników nie wróżę im długiej przyszłości, zwłaszcza że nie spełniają już bardzo restrykcyjnych norm spalania.SA106 - najbardziej awaryjna seria wagonów motorowych, produkowanych przez Pesę w Bydgoszczy. Jednym z ich mankamentów jest to, że I seria produkcyjna nie potrafi współpracować z II. I jak już się zepsują, to bardzo trudno jest je uruchomić.
Czy doczekamy się zatem zakupów lub leasingu kolejnego taboru? Przewozy Regionalne, zakład w Gdyni już go dokonał, gdyż od strony Gdyni kursuje nowoczesna jednostka trakcyjna SA137. Tymczasem Arriva nadal wozi ludzi starymi MR/MRD oraz awaryjnymi SA106. Czy więc pasażer z Grudziądza doczeka się zmian?Quo Vadis Arrivo Rail Polska? Quo Vadis Urzędzie Marszałkowski? Czy będą nadal cięcia? Cz będziemy jeździć starymi gratami? Czy modernizacja linii kolejowej będzie nadal tak uciążliwa? Co czeka mieszkańców Grudziądza gdy dojdzie modernizacja linii kolejowej nr 208? Na te pytania będzie można odpowiedzieć za jakiś czas.
Tekst napisany w oparciu o materiały ze stron:www.arriva.plwww.plk-sa.plMaciej Głowicki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Magiczne sztuczki Arrivy. Zmiany na kolei od 9 marca - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto