Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian szóstoklasisty. Katolickie podstawówki są na podium w Kujawsko-Pomorskiem

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Mariusz Kapała
Szóstoklasiści z placówek katolickich i niepublicznych wypadli najlepiej na sprawdzianie. Wśród najlepszych w regionie są też przyszli muzycy.

W tym roku po raz pierwszy sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza obejmowała wiadomości z języka polskiego, druga - to również nowość - z języka obcego. Większość dzieci pisała język angielski.

Wyniki testów dla kraju i regionu pozostawiały wiele do życzenia. Szóstoklasiści najlepiej wypadli z języka angielskiego. W kraju średnio zdobywali oni 78 proc. punktów (w regionie 75 proc.). Na drugim miejscu są wyniki z języka polskiego (odpowiednio 73 proc. i 70 proc.). Najgorzej wypadła matematyka. Średni wynik w kraju z wyniósł 61 proc. punktów, a w regionie - 58 proc.

Są jednak w szkoły z dużo lepszymi wynikami niż średnia krajowa i wojewódzka. W czołówce znalazły się szkoły katolickie, niepubliczne oraz muzyczne. Wśród najlepszych są podstawówki Towarzystwa Salezjańskiego. W Bydgoszczy ci uczniowie wypadli najlepiej z części z polskiego i matematyk. W Toruniu - z angielskiego. - Na ten sukces składa się wiele elementów - mówi ks. dyrektor Mariusz Witkowski z toruńskiej placówki. - Oczywiście, kładziemy nacisk na naukę, ale bardzo ważna jest też atmosfera w szkole i wartości, jakimi się kierujemy. Staramy się, aby dzieci mogły rozwijać swoje zdolności.

Bardzo dobre wyniki osiągnęły dzieci ze szkół muzycznych. Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia we Włocławku znaleźli się zaraz za liderem. Z części z języka polskiego i matematyki średnia wyniosła tu 79 proc. a z angielskiego - 85 proc. - U naszych kandydatów sprawdzamy tylko ich przydatność muzyczną, toteż nie można więc powiedzieć, że wybieramy sobie uczniów. - mówi Beata Chełminiak, wicedyrektor. -Być może nasze dzieci są zdolniejsze, bardziej pracowite, ale jest to konieczne w naszej szkole. Szkolnictwo artystyczne siłą rzeczy przeprowadza taką weryfikację. A jest to zresztą naukowo udowodnione, że muzyka bardzo dobrze wpływa na ogólny rozwój.

W Grudziądzu najlepsze wyniki uzyskały dwie szkoły publiczne. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. Od początku nasze dzieci na sprawdzianie wypadały bardzo dobrze - mówi Marek Bergmann, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2, w skład którego wchodzi SP 20. - Nasze gimnazjum jest szkołą osiedlową. Receptą na sukces jest współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców. Prowadzimy też dodatkowe zajęcia.

W Bydgoszczy ze szkół publicznych najwyższy wynik z pierwszej części egzaminu uzyskali szóstoklasiści SP 40, działającej w Zespole Szkół nr 24. Średnia wyniosła tu 77 proc. Z języka angielskiego dzieci zdobywały średnio 80 proc. punktów. - Kilka lat temu wyniki nie były tak dobre - mówi Małgorzata Trzcińska, dyrektor. - Zostały wprowadzone programy poprawiające efekty kształcenia i dzięki tej pracy dziś możemy się cieszyć z wyników. W naszym ZS funkcjonuje też gimnazjum, którego uczniowie bardzo dobrze wypadli na egzaminie

- Dla nas nie miejsca w rankingu są najważniejsze, ale to, jak pracuje szkoła - podsumowuje Jolanta Metkowska, dyrektor wydziału rozwoju edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Czy jest poprawa, czy wyciąga się wnioski z porażek, jaka jest atmosfera w szkole. Trudno powiedzieć, jakie są przyczyny sukcesu szkół niepublicznych. Z badań wynika, że liczebność klas nie przekłada się bezpośrednio na wyniki. Najważniejsze nie jest przecież to, aby się ścigać, lecz rozwijać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto