Nieoczekiwany, negatywny skutek pandemii koronawirusa, to problemy kobiet, a w szczególności matek, na rynku pracy. Fundacja Sukces Pisany Szminką na zlecenie miasta przygotowała raport „Mama-Warszawianka”. Wynika z niego, że w ostatnich miesiącach aż 24 proc. ankietowanych kobiet straciło pracę, a 28 proc. zarabia mniej niż wcześniej. Sytuacja na rynku pracy stała się niepewna.
- Kobiety oczekują działań zarówno ze strony pracodawców, takich jak elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej czy szkolenia online, ale też od władz lokalnych. To, czego potrzebują najbardziej w rozwoju i karierze zawodowej, to obecnie szkolenia i programy rozwojowe oraz wsparcie mentora. Kobiety są też za mało pewne siebie, biorą na siebie zbyt dużo obowiązków – mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet.
Kobiety pracują więcej i ciężej
Wilkołaska-Żuromska odnosi się do kolejnych wniosków płynących z raportu. Aż 60 proc. ankietowanych warszawianek przyznało, że pracują i jednocześnie zajmują się dziećmi, które z racji ograniczeń nie mogą pójść do szkoły. Problem ten dotyczy już znacznie większej grupy, bowiem badanie zostało przeprowadzone przez wysłaniem uczniów klas 1-3 na edukację zdalną.
Kobiety mają też więcej obowiązków domowych. Choć aż dwie trzecie przyznaje, że pomaga ich partner, to jednak prace domowe pochłaniają więcej czasu niż przed pandemią. Poza tym badane mają jeszcze mniej czasu wolnego, ponieważ co trzecia warszawianka pracuje więcej niż przed pandemią. Większość poświęca pracy dodatkowe dwie godziny dziennie.
Aż 72 proc. warszawianek wskazuje, że przez pandemię ma mniejsze możliwości zawodowe. Z raportu „Mama-Warszawianka” wynika, że do najważniejszych kwestii, na których zależy kobietom, należą: szkolenia i programy rozwojowe (30 proc.), wsparcie mentora lub coacha (20,8 proc.), wsparcie finansowe (19,9 proc.) oraz bezpłatna opieka dla dzieci (16,2 proc.).
Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI w dniach 14-25 października 2020 na próbie 524 kobiet. Mieszkających w Warszawie, posiadających dzieci (73,0%), aktywnych zawodowo. Posiadających głównie wykształcenie wyższe (89,5%) W wieku 19-45 lat (75,9%) i będących w związkach (72,5%), głównie niemieszkających z rodzicami (90,6%).
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?