Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Okolice Grudziądza. Ruszył Powiatowy Transport Publiczny w powiecie grudziądzkim. Wpadek nie udało się uniknąć. Zobacz zdjęcia

Daniel Dreyer
Daniel Dreyer
W pierwszym przejeździe autobusu na trasie Słup-Grudziądz pasażerami byli m.in. starosta Adam Olejnik, prezydent Grudziądza Maciej Glamowski, wicestarosta Marcin Dziadzio, burmistrz Radzynia Chełmińskiego Krzysztof Chodubski, wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz, zastępca wójta gminy Gruta Tomasz Groszewski, a także mieszkańcy powiatu
W pierwszym przejeździe autobusu na trasie Słup-Grudziądz pasażerami byli m.in. starosta Adam Olejnik, prezydent Grudziądza Maciej Glamowski, wicestarosta Marcin Dziadzio, burmistrz Radzynia Chełmińskiego Krzysztof Chodubski, wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz, zastępca wójta gminy Gruta Tomasz Groszewski, a także mieszkańcy powiatu FB Starostwo Powiatowe w Grudziądzu
W Grudziądzu i powiecie grudziądzkim zadebiutował Powiatowy Transport Publiczny. Z tego jak ruszył, urzędnicy są zadowoleni, choć wpadek nie udało się uniknąć.

Pierwszy raz w trasy wyjechało dziś (3 stycznia) kilkanaście autobusów transportu publicznego zorganizowanego przez starostwo, wspólnie z miastem Grudziądz oraz gminami Grudziądz, Gruta i Radzyń Chełmiński. Przewozy realizuje firma IrexTrans z Bydgoszczy.

Wpadek nie udało się uniknąć

Jako, że to pierwszy dzień funkcjonowania komunikacji powiatowej, to nie obyło się bez potknięć. Nie odjechał np. autobus, który miał wystartować o g. 7 z Białego Boru.

- Rzeczywiście jeden kurs miał problemy. Kierowca, który prowadził autobus nie jest z naszego rejonu i po prostu pomylił trasę - mówi Teresa Kleczewska, koordynująca w starostwie funkcjonowanie powiatowej komunikacji autobusowej.

Bo jak się okazało, firma IrexTrans, choć większość kierowców pozyskała na miejscu (m.in. z zespołu Arrivy, który dotychczas wykonywał przewozy dla gminy Grudziądz), to musiała dodatkowo posiłkować się wsparciem kadrowym z innych miast, w których realizuje przewozy. Wśród kierujących autobusami PTP są też dwie panie.

Z przyczyn technicznych, z małym poślizgiem - ok. g. 10.30 - uruchomiono sprzedaż biletów miesięcznych. Przypomnijmy, że prowadzona jest ona w okienku na stacji paliw przy markecie „Intermarche”.

Do urzędników dotarły też skargi na brak rozkładów jazdy na niektórych słupkach. - Tymczasowe rozkłady były rozwieszone na wszystkich przystankach, jeśli więc takiego nie ma, to oznacza, że ktoś go zabrał. Braki będziemy uzupełniali - zapewnia Teresa Kleczewska.

Ile kosztuje Powiatowy Transport Publiczny?

Koszt funkcjonowania autobusowej komunikacji powiatowej ma w tym roku wynieść 5,306 mln zł. W dużej mierze - pokryją go samorządy:

  • gmina wiejska Grudziądz wyłoży 3,2 mln zł,
  • gmina Gruta 170 tys.,
  • a samorząd Radzynia Chełmińskiego: 34 tys. zł rocznie.
  • Część kosztów administracyjnych pokryje też miasto Grudziądz.

Skąd tak duża różnica w wysokości samorządowych dopłat? Gmina Grudziądz wyłoży zdecydowanie najwięcej, bo aż 90 proc. kursów wykonywanych będzie właśnie na terenie tego samorządu. Tutaj - łącznie ze szkolnymi - kursować będzie 14 linii, natomiast w gminach Radzyń i Gruta jeździć będzie po jednej linii autobusowej.

Łącznie gminy wyłożą na komunikację 3,272 mln zł. Nieco ponad 2 mln zł do funkcjonowania transportu powiatowego ma dołożyć Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Dziś rano do pierwszego autobusu linii P11 - Słup (gm. Gruta) „wskoczyli” włodarze miasta, powiatu oraz gmin. - Na trasie wsiadło około 10 pasażerów - relacjonuje Teresa Kleczewska.

To jaką popularnością cieszy się komunikacja powiatowa będzie można określić kiedy uczniowie wrócą do szkół po pandemicznej przerwie i feriach, a dorośli mieszkańcy przyzwyczają się do korzystania z autobusów.

Na razie ulg jest mało, ale ma być więcej

Na razie w autobusach obowiązują wyłącznie ulgi przyznane ustawą, czyli np. bezpłatnie jechać mogą posłowie oraz dzieci do 4. roku życia (o ile siedzą na kolanach opiekuna), ale już np. emeryci za przejazd zapłacić muszą już 100 proc.

Dodatkowe ulgi mają być wprowadzane od lutego, o ile zgodzą się na nie samorządy, dla których będą one oznaczały wyższe dopłaty. Propozycja jest taka, aby do przejazdów bezpłatnych uprawione były osoby po 70. roku życia oraz honorowi krwiodawcy, a posiadacze karty dużej rodziny mogli korzystać z ulgi w wysokości 36 proc.

Przypomnijmy, że bilety jednorazowe do i z Grudziądza kosztują:

  • z gminy Grudziądz: 3,20 zł,
  • z gminy Radzyń Chełmiński: 3,50 zł,
  • z gminy Gruta: 3,80 zł.
  • Przejazd jednorazowy na terenie Grudziądza kosztuje 3,20 zł, czyli tyle samo co w pojazdach MZK.

Więcej o Powiatowym Transporcie Publicznym w powiecie grudziądzkimTUTAJ

W pierwszym przejeździe autobusu na trasie Słup-Grudziądz pasażerami byli m.in. starosta Adam Olejnik, prezydent Grudziądza Maciej Glamowski, wicestarosta Marcin Dziadzio, burmistrz Radzynia Chełmińskiego Krzysztof Chodubski, wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz, zastępca wójta gminy Gruta Tomasz Groszewski, a także mieszkańcy powiatu

Okolice Grudziądza. Ruszył Powiatowy Transport Publiczny w p...

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grudziadz.naszemiasto.pl Nasze Miasto