Szanowni Państwo!
6 grudnia Muzeum, cenną książką o osobach
związanych z Grudziądzem oficjalnie Dyrekcja Muzeum zakończyła obchody 725-lecia nadania przywileju
chełmińskiego dla Grudziądza.
Działalność badawczo-wydawnicza Koła Miłośników Dziejów
Grudziądza dodaje de facto do tego suplement. W publikacjach związanych z Muzeum i UMK wiek XIII w
Grudziądzu w zasadzie jest nieobecny i ogranicza się do Góry Zamkowej. Natomiast bibliografia
prelekcji Koła Miłośników Dziejów Grudziądza jest bogata. Można tylko wyrazić ubolewanie, że
pracownicy tych instytucji bardzo niechętnie sięgają do publikacji z biuletynów naszego Koła. Taka
jest moja opinia. Potwierdzili to również swoją absencją na spotkaniu z p. Stefanem Niedźwieńskim,
autorem przewodnika po romańskim Grudziądzu. Temat spotkania nie wzbudził również zainteresowania
mediów lokalnych.
Pracownicy grudziądzkiego ośrodka badawczego już w 2002 r. zbojkotowali
podobną inicjatywę, kiedy to jedna z ogólnopolskich gazet wydała w nakładzie 60 000 egzemplarzy
przewodnik po średniowiecznym Grudziądzu na płycie CD, (dwa razy po 30 000 egzemplarzy).
Widocznie nadal nie zależy im na pogłębianiu wiedzy o korzeniach Grudziądza? Najważniejsze jest
ugruntowywanie wątpliwego przekonania o krzyżackich korzeniach miasta.
Słowa uznania
należą się natomiast Sekretarzowi Miasta Panu Dariuszowi Morczyńskiemu, który z wielkim
zaangażowaniem włączył się do dyskusji nad nowym internetowym przewodnikiem po trzynastowiecznym
Grudziądzu. Cenny był liczny udział w spotkaniu grudziądzkich przewodników PTTK.
Ten
nowy przewodnik ma swoją oprawę źródłową:
Trochę z kalendarium historiografii i
nie tylko:
1664 r.
Lustracja:
Miasto Grudziądz
1. Płaci zamkowi ze
wszystkich swych osiadłości i za wszelkie powinności, jak to od uprzywilejowanych ogrodow, gruntow
miejskich i od ław rzeźniczych, według starodawnych praw, zwyczajów i lustracyi anni 1623 czynszu na
ś. Marcin coniunctim in una summa computando fl. 36 gr. 20
2. Z osobna rzeźnicy według swych
praw annorum 1529 et 1636 et decreti regii anni 1638 dziesięć kamieni łoju tłuczonego ả fl.6, facit
fl. 60
(BL 96a). 2. Toż miasto ma prawo na karczmy dwie, jak to w Nowej Wsi i Rudzie, ażeby w
tych wsiach i karczmach ani zamek, ani inszej kondycji będący possessor piwa i inszych liquorów na
szynk nie dawał. Verifikowało to prawami krzyżackiemi ab annis 1240 et 1404, item confirmatione
divae memoriae Sigismundi a. 1526 et decreto d. Sigismundi Augusti inter civitatem et generosum
Petrum Woianowski capneum Graudentinenensem anno 1559 lato, tum denique commissione regia anni 1645
et Mtis Vladislai IV eiusdem anni finali decreto, ktorym samemu propinatio przysądzona.
Lata 1667-68
Wizytator kościelny Jan Ludwik Strzesz odnotował m.in.
Grudziądz,
teutoński Grudziądz
Plemiona pruskie początki jego (łączą) z rokiem 1058, z czasami Bolesława
Śmiałego. Zabudowały one miejsce i nazwały Gródek, stąd wywodzi się nazwa Grudziądz, gdzie na
wyniosłym brzegu Wisły wybudowały małą warownię.
Potem w roku 1222 z całością dóbr przekazany
przez księcia Mazowsza Konrada Chrystianowi, pierwszemu biskupowi Prus, następnie przypadł
Krzyżakom. Meinhard z Querfurtu, wielki mistrz powiększył miasto położone na wyniosłym brzegu Wisły
i połączył wzgórze z niżej położonym miastem dla jego obrony.
Po pokonaniu Krzyżaków po bitwie
i zwycięstwie pod Grunwaldem przeszedł w dobra królewskie i ustanowiono w nim starostwo.
Łaciński(rzymsko-katolicki) kościół parafialny, nieukończony, położony w wąwozie miasta, ograniczony
małym stokiem, zajmuje wąską ograniczoną przestrzeń długości 80 łokci.
Dwa różne
dokumenty, sporządzone 3-4 lata po sobie informują o istnieniu miasta przed 1291 r. Dodatkowo
kanonik Strzesz poinformował, że kościół św. Mikołaja jest niedokończony.
1889 r. Pionier badań
dziejów Grudziądza, badacz niemiecki Xaver Froelich doszedł do wniosku, że zamek w Grudziądzu
zaczęli budować z kamienia i cegły Polacy przed Krzyżakami a pierwsze założenie kamienne postawili
Prusowie:
Można mniemać, że przenikanie się obu kultur , które w osadnictwie na Rządzu
pozostawiły świadectwo prehistorycznego opanowania tych ziem, mogło doprowadzić do zaznajomienia
tych ziem z budownictwem kamienno-ceglanym.
Można to odnieść do zbudowany przez pogańskich
Prusów założeń obronnych na Górze Zamkowej w postaci kamiennych nawarstwień, otaczających dookolnym
wałem drewniane zabudowania. Jeśli się uwzględni fakt, że Ziemia Chełmińska, na której rubieżach
leżał zamek, była od dwustu lat w rękach Polaków, którzy utworzyli tu kasztelanię, to można
przypuścić, że ta pograniczna twierdza została przez nich rozbudowana z użyciem kamieni i cegieł
według polskiego sposobu. [Tłum. Z niem. Janusz i Hinz i Paweł Grochowski].
Teza
postawiona przed wprowadzeniem pod koniec XIX w. toruńskiej skali datacji dla wątku gotyckiego
(polskiego). Za punkt odniesienia uznano kościół św. Jakuba w Toruniu, z pocz. XIV w.
1925 r. ks. dr Władysław Łęga, patron muzeum w Grudziądzu:
Za pierwszych Piastów powstała też
zapewne pierwsza parafia . Szukać jej trzeba wraz z osadą przy ul. Rybackiej, w dzielnicy zwanej
Rybaki, gdzie istniał niegdyś kościół św. Jerzego.
W 1930 r. profesor Politechniki
Warszawskiej Oskar Sosnowski uznał, że Stara Warszawa jest odwzorowaniem średniowiecznego
Grudziądza. 30 lat później konserwator miejski Torunia Jerzy Frycz zastanawiał się , dlaczego plan
średniowiecznego Grudziądza jest tak regularny, jakby obowiązywała jakaś dyscyplina w jego
wytyczeniu. Po kolejnych 30 latach, m.in. na sesjach naukowych Grudziądz Miastem Chrystiana
(l.1997-1998) wyłoniły się cysterskie korzenie. Cysterskie korzenie Grudziądza do obiegu naukowego
wprowadziła dr hab. Krystyna Zielińska-Melkowska prof. UMK. Wówczas sprecyzowano, że zaginiony
klasztor cysterski, fundacja biskupa Chrystiana, jeśli był, to najpewniej w Grudziądzu. Wtedy dr
Krystyna Białoskórska archeolog z PAN, badaczka cysterskiego Wąchocka postawiła postulat
inwentaryzacji piwnic Starego Miasta pod kątem szukania reliktów architektury murowanej z 1 poł.
XIII w.
Ten postulat został częściowo zrealizowany w tym roku, w 800 rocznicę sakry biskupiej
dla patrona Grudziądza, jego założyciela św. Chrystiana, biskupa misyjnego Prus. Imieniny patrona
Miasta przypadają 4 grudnia.
Inicjatorem przedsięwzięcia jest Koło Miłośników Dziejów
Grudziądza. Inwentaryzacji podjął się Stefan Niedźwieński z Krakowa, który wykonał mobilny
przewodnik po romańskim Grudziądzu. Przewodnik przenosi Nas do realnego Grudziądza z XIII w. Z tego
okresu zachowały się murowane mosty, najstarszy obiekt sakralny Grudziądza i nie jest nim kościół
św. Mikołaja. W przewodniku można zobaczyć, jak wyglądała i wygląda izba biesiadna z d. romańskimi
oknami. Można tez zajrzeć do zachowanych stajni kościelnych i zobaczyć, jak wyglądała zapewne
kolegiata diecezji chełmińskiej, czyli kościół św. Mikołaja.
Na spotkaniu tym jego
uczestnicy w formie spontanicznej aklamacji uznali, że symbolem rozpoznawczym tej późnoromańskiej
architektury w Grudziądzu jest najstarszy murowany most w Polsce, czyli most Bramy Toruńskiej.
Dla przypomnienia adres przewodnika:
http://grudziadz.m.romanizm.pl/rodzaje,0.html
Wyślij wiadomość do Marek Szajerka
Zgłoś Marek Szajerka